Glitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text Generator

Monday 24 December 2012

SErahKaN HaTimu Kepada PemiLiK Hati





" Buta yang sebenar bukanlah buta mata kasar tapi buta yang sebenar ialah buta mata hati "

perkara yang paling susah nak jaga ialah HATI..amat susah untuk ditarbiyah..bila kita rasa hati kita kuat untuk menempuh liku kehidupan ini, ujian datang untuk menguji keteguhan hati kita..saat itulah hati goyah..antara nafsu dan iman..mana lagi menang..

Saat ada yg menghina, mengata, mengutuk kita, hati mudah membenci..
Saat ada yg menodai kepercayaan kita, hati mudah menghukum..
Saat ada yang melambatkan kerja kita, hati mudah merungut..
Saat ada yg melukai kita, hati mudah menangis pilu...

Namun sedarlah wahai insan, segala yang berlaku itu adalah untuk mendidik hati kita, untuk tarbiyah hati kita agar lebih cekal dan tabah dalam mengorak langkah kehadapan...kerana boleh jadi, di hadapan sana, di persimpangan sana..lebih besar dugaannya..mana mungkin kita bisa menempuh dugaan sebesar itu andai ujian sekecil ini pun kita cepat melatah, cepat merasa lemah..bila jatuh, kita tidak berusaha untuk bangkit kembali..

Ingatlah wahai teman, hidup ini, kita yang aturkan..

Sesungguhnya, jalan di dunia ini, kiranya kita gagal dalam melewati satu jalan itu, usahlah risau kerna masih banyak jalan lain yang boleh diambil..tapi percayalah, jalan untuk ke akhirat hanyalah satu, pastikan kita tidak gagal dalam melalui jalan itu,,kearna jika kita gagal bererti kita gagal selamnya..Jalan untuk mengejar bahagia di akhirat itu semestinya sukar dan berliku,,apa tidaknya..sesuatu yang indah dan menjadi rebutan ramai..semestinya sukar untuk dimiliki..namun jika kita bawa hati yang sejahtera dan hati yang tenang bersih..pasti kita akan merasai indahnya sepanjang menempuhi liku-liku perjalanan itu..

‎"أمور تنبع من القلب هي المسألة الأكثر تعقيدا"

"soal hati ini ialah soal paling rumit"


Hati ini lagi susah nak jaga bila berkaitan cinta terlarang..Kerana cinta sesama manusia, cinta yang tiada ikatan yang sah..kita lupa pada cinta Ilahi..kita tidak yakin bahwa jodoh itu milik Allah..Kerana cinta terlarang kita mula serahkan hati kita kepada nafsu untuk mengaturnya..akhirnya kita rela hati kita dilukai..membenarkan hati kita tunduk kepada kemungkaran..zina hati..Nauzubillah..

Akan tetapi Allah Maha Pengasih~


Saat aku lemas dalam lautan cinta manusia yang tidak tahu penghujungnya, Saat aku buta dalam menilai kasih sayang manusia..Allah campakkan secebis kesedaran dalam hatiku bahawa hidup didunia ini bukanlah untuk mengejar cinta manusia, cinta dunia, bukanlah untuk mendabik dada pada alam bahwa akulah yang berjaya menawan hati dewa raja..akan tetapi kita hidup di dunia ini, kita hidu udara di dunia ini demi kelangsungan hidup adalah kerana untuk semai Keredhaan dalam hati kita pada Allah, untuk siram hati kita dengan Takwa, untuk baja hati kita dengan nur cinta kepada Allah..

Allahurabbi...bersyukur Ya Allah kerana Engkau telah kirimkan seorang sahabat yang berhati Mulia kepadaku..nasihatnya buat aku sedar diri..setiap yang berlaku pasti diiringi hikmahnya..camping OPss Relax baru-baru ini, aku ingat akan merapatkan hubungan aku dan dia tetapi ia merupakan satu wasilah untuk aku lupakan dia..dulu aku yakin bahwa dia jodoh aku..sedangkan cinta yang berputik itu hanyalah ujian dari Allah..Teringat pesanan sahabatku semasa dalam perjalanan ke camping tue: 

" Pergimu bukan untuk mengutip markah exam dan untuk berseronok tapi pergilah untuk mencari hikmah di sana, semoga kamu dapat membawa balik mutiara hikmah yang tiada pada sahabat-sahabat lain.."

Pesanan seorang sahabat buat sahabat kesayangannya :

Kita sibuk nak jaga hati orang yang kita sayang, sedangkan dia bukan sesiapa pun pada kita..belum halal untuk kita, kita biar dia bermain cinta dengan kita..Ingat, hati kita ni bukan kita punya..tapi Allah yang punya..apa hak kita untuk biarkan orang lain melukainya, menodainya dengan cinta terlarang..sepatutnya kita jaga baik-baik, cuba fikir..jika kita pinjamkan barang kepada orang, semestinya kita harapkan orang itu menjaga barang kita baik-baik..samalah dengan hati kita..takkan kita nak kembalikan hati kita kepada tuannya yang dah kotor, yang dah dilukai..fikirlah sahabat..kita tak pernah fikir macam mana nak jaga hati Allah..apa perasaan DIA bila kita pinggirkan DIA sedangkan bukan sekadar hati bahkan seluruh jasad kita ini adalah milikNYA..andai kita dah tak mampu nak jaga hati ini, kembalikan kepadaNYA..biar DIA yang jaga dengan kasih sayangNYA..biar DIA yang rawat dan jahit luka-luka di hatimu..biar DIA yang padamkan parut-parut di hatimu..

Air mata menjadi saksi kebodohan diri selama ini...betapa lemahnya iman aku Ya Allah..terlalu mudah tunduk pada nafsu..sedangkan cinta itu selayaknya aku persembahkan kepada bakal zauj aku..tetapi aku telah mengkhianatinya...Dengan kasih sayang Allah aku bangkit dari kelukaan..Aku serahkan hati aku padaMu Ya Allah untuk menjaganya..jangan biarkan kesilapan yang sama berulang lagi..

Sesungguhnya jika kita redha dengan sesuatu itu, mudah sahaja untuk kita lepaskan..Engkau hanya pinjamkan dia sekejap untuk aku untuk aku mencari diri aku..inilah ujianMU..sekarang Engkau ambil dia kembali bukan kerana Engkau ingin melihat aku terluka..akan tetapi Engkau ingin melihat aku bahagia di kemudian hari..Engkau lebih mengetahui..Pasti ada yang lebih baik menanti aku di hadapan sana..cuma aku perlu membaiki diri aku terlebih dahulu menjadi lebih baik!!

DI MANA DIA DI HATIKU???



No comments:

Post a Comment