Glitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text GeneratorGlitter Text Generator

Tuesday 27 November 2012

Aku dan kehidupan

Assalamualaikum sahabat-sahabat blogger..

Indahnya alam ciptaan Allah ini..cubalah merenung dengan mata hati, relatekan apa yang dilihat dengan kehidupan yang hari-hari kita lalui..pasti kita akan temui sesuatu yang cukup indah dan sekaligus terdetik rasa syukur dalam hati..PERANCANGAN ALLAH ITU ADALAH SEBAIK-BAIK PERANCANGAN...

Dalam meniti arus kehidupan ini, dalam menginjak baki-baki usia yang masih bersisa..pelbagai onak duri yang ditempuhi, masam manis, pahit maungnya sebuah perjalanan kehidupan ini..tapi itulah yang melatih kita kekuatan hari ini, itulah yang mengajar kita pentingnya sebuah kesabaran, itulah yang mendidik kita supaya sentiasa tabah dalam mengharungi rencah kehidupan, dan itulah jua yang mengasuh hati agar tidak cepat mengalah pada sebuah keterlukaan, kekecewaan malah memupuk diri agar tidak berputus asa dan cuba bangkit dari kegagalan.

Aku mengorak langkah demi langkah, aku hanya membiarkan kaki memijak debu-debu bumi sehingga mataku terpacak kepada sekumpulan kanak-kanak yang asyik bermain, sungguh asyik sehingga bibirku mengukir secalik senyuman melihat gelagat mereka.

Alangkah indahnya dunia kanak-kanak..penuh gelak ketawa tanpa ada masalah yang perlu difikirkan..aghhh, aku merindu detik ini..detik di mana aku hanya tahu mencipta dan melakar keseronokan hidup..namun, hari ini, aku sudah meningkat dewasa..semakin meningkat usia, semakin hebat dugaan dan ujian hidup menghambat..jatuh dan bangun menjadi adat kehidupan..

Aku meneruskan langkah..mataku meliar ke sekeling alam..aku mendongak ke langit..aku terpengun melihat burung-burung berterbangan bebas di udara.

                                    

Hatiku terdetik lagi..indahnya menjadi burung..bebas tanpa ada sekatan..boleh terbang ke mana sahaja..andai penat, akan singgah di pokok-pokok untuk melepas lelah..sedangkan aku?..kebebasan aku terbatas..teringat pesan ibuku..'perempuan yang inginkan kehidupan yang bebas, perempuan yang menjual maruah dirinya'

Aku merenung jauh ke dada alam..teringat kembali cerita hindustan yang aku tonton semalam..


Indahnya jika kehidupan ni macam cerita hindustankan?..walau sehebat mana datangnya dugaan, walau sekuat mana badai melanda tapi tetap bahagia di penghujungnya..aghh, untungnya jika kisah percintaan kita juga seperti Shah Rukh Khan dan Kajol dalam Kuch Kuch Hota Hai..biarpun beribu datang ujian, masalah tapi dipenghujungnya tetap bersama..cinta mereka pasti bersatu.. :-)

Haa..bila aku fikirkan..pasti ramai yang nak jadi macam gambar kat bawah ni..


Dari dulu sampai sekarang memang aku peminat doraemon..kadang-kadang aku pon ada terfikir syoknya jadi macam doraemon..semua benda ada dalam poket dia, tak perlu pening-pening nak fikir jalan untuk selesaikan masalah..kalau tak dapat jadi macam doraemon pon..jadi nobita pon takpe..boleh juga tumpang senang..tapi mana mungkin..hidup kat dunia ni tak semua benda yang kita impikan kita akan dapat...

Itulah kehidupan, kita tak akan puas dengan apa yang kita ada..bila kita diberi sedikit ujian, bila kita ditimpa sedikit musibah..kiat cepat melatah, kita akan kata Allah tak sayang kita, kita akan cakap Allah tak adil pada  kita, sedangkan Allah sedang merancang yang terbaik untuk kita daripada ujian dan musibah tersebut. Allah mengurniakan kita akal untuk berfikir macam mana kita ingin merencana kehidupan kita..adakah mengikut syariat Allah atau sekadar mengikut nafsu dan trend yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman..

Apabila kita mendapat kejayaan..KITA BERKONGSI KEGEMBIRAAN DENGAN KAWAN-KAWAN.
Apabila kita mendapat kegagalan..KITA MENGADU KEPADA ALLAH.
Apabila kita seronok melayan cinta manusia..KITA MELUAHKAN RASA CINTA, RINDU KEPADA KEKASIH HATI KITA.
Apabila kita putus cinta dengan manusia..KITA BARU MEMINTA CINTA ALLAH.

Begitulah lumrah kehidupan..adakalanya kita hanya mencari Allah apabila kita dalam kesusahan..sedangkan apabila kita diulik kebahgiaan, kita hanya mencampakkan Allah nun jauh di sedut hati..sudut yang sukar untuk dicapai dan dilihat..wahai sahabat..cuba bayangkan..bagaimana jika kita berada disuatu tempat di mana, kita hanya diperlukan oleh sahabat kita apabila mereka dalam kesusahan, bahkan di saat mereka diulik bahgia, kita bagaikan tidak wujud dalam hati mereka..sedihkan..jadi..nilailah sendiri..

Ingatlah sahabat bahwa KITA HIDUP HARI INI UNTUK MATI, DAN KITA MATI UNTUK MENUJU KEHIDUPAN YANG KEKAL ABADI..KEHIDUPAN YANG MANA TIADA LAGI KEMATIAN SELEPAS ITU..


Jom..hayati lirik lagu ni..ada pengajarannya!

                                  

layannnzzz!!!!!

No comments:

Post a Comment