Tuesday, 2 July 2013

Aku Mahu Jadi BAIK!!



Detik waktu berlalu...jam sudah menginjak angka 2.15minit pagi..namun mata ini masih cerah menghadap muka buku...hatiku terasa kosong..kosong..dan kosong..jiwaku rasa terasing kesepian...
Aku bagaikan tercari sesuatu...sesuatu yang seakan semakin menjauh dariku..





Aku berkira-kira sendiri, bagaimana aku mahu pandu diri aku ini kearah menjadi hamba Allah yang terbaik kerana aku tahu..andai aku seorang hamba Allah yang baik sudah semestinya, sekaligus aku akan menjadi yang terbaik dari semua segi...
Tanpa jemu, tangan ini terus menekan 'klik' sehingga terpampang pelbagai blog2 islamik yang mampu menyentuh hati..yang mampu menghidupkan hati...




Thank you Allah!!!
Hanya itu mampuku luahkan...
Aku tak kenal siapa dia...aku tak pernah bersua muka dengannya..tapi aku jatuh cinta dengan penulisannya...ayat-ayat dalam blognya buat hati aku cukup tersentuh...aku rasa aku bukan keseorangan di dunia ni..aku ada Allah...walaupun aku tidak mengenalinya tapi hati aku rasa begitu dekat dengan dia..sehinggakan tangan ini laju je menghantar mesej kat facebook dia..hanya ayat yang simple...


salam akak...
maaf ganggu..
saya ada terbaca blog akak..
tersentuh rasa hati ini...
mcm mana nak jadi baik ye kak?..


wssalam wbr
subhanallah
allah sangat sayangkan adik
sbb tu adik punyai hati yg lembut, mudah tersentuh hati kpd kalam nasihat
macam mana nak jadi baik?
ikutlah semua yg allah suruh, tinggalkan semua yg allah larang 
susah kan? bukan mudah, tp jika kita sentiasa berusaha mencuba,
 insha allah DIA akn berikan jalan
buat hamba yg sentiasa berjalan menuju kepadaNya
maka Allah akan berlari kepadaNya
mujahadah tanpa henti ye dik
smoga allah berikan kekuatan dan ketabahan utkmu
insyaAllah akak..akak doakan sy ye..
susahnya nak didik hati...
bile ada masalah barulah nak cari Allah..
tp bile tgh happy..sambil lewa je..huhu..
terase sgt nak meraih cinta Allah..
biar diri ni x kecewa dengan manusia sekeliling..
saya pernah bercinta..tapi sy dikecewakan..baru je lg..
bile saya dah bg cinta saya kat dia, rupa2nya dia tunang org kak..
baru 2mggu lepas dia kahwin..
saya kecewa sgt kak..
kdg2 saya rasa diri saya ni bodoh sgt..
ambil kos pendidikan islam tp xpandai nak jaga hati.. 



insha allah dik, akk doakan smoga allah berikan adik kekuatan yg tiada tara, ketabahan dan dikuatkan hati menghadpi ujian hati ini...sgh, soal hati sgt sukar utk dimergertikan, soal perasaan sgt halus utk ditafsirkan...
oleh kerana Allah yg maha memegang hati, maka serahkan semua hati itu pada allah ye dik..insha allah, takkn merasa kecewa
kdg2, allah mmberi kita kecewa, utk mengajarkan pada kita, apa itu erti cinta yg hakiki.. utk allah berikan kita jalan utk mengenal lbh dalam cinta allah berbndg cinta manusia yg fana
tiada apa yg sangat berharga kita miliki, selain cinta allah kerana cinta itulah yg kekal tiada hampa dan mmbawa ke syurga
teruslah baiki diri dan hati tnpa jemu ye dik, allah bersama kita stiap saat, stiap detik menemani
jgn sskli berputus asa pada rahmat allah
senyumlah, krn allah lg sdg tersenyum kpdmu dik
krn kesabaran kita mnghadapi ujianNya
'Saat Allah,
memberikan waktu cintaNya pada kita
cuma ada kita dan DIA.

Cuma diri kita dan Allah.
Nikmatilah.
Berbahagialah!'
special with # Nurul Jannah Abu Bakar #
(cukuplah ku punyai DIA) nnti jenguk blog akk utk pujuk hati ye 

ntahlah kak...
sy masuk persatuan islam tapi makin lama sy rase makin jauh..
mase awal2 dlu mmg saya aktif tp makin lame sy makin kurang terlibat dgn program2 persatuan 2...
sbbnya hanya kerana sy pernah tgur perangai negatif ahli2 dlm persatuan 2...tp diorang marah sy balik..sy sedih...
ada plak kwn sy kata sy ikut program sbb nak market..nak tarik perhatian org lain sdgkan xpernah terlintas di hati sy nak cari publisiti..
sbb sume 2 sy meminggir diri..sy rase lebih baik sy jd org biasa..x masuk mne2 persatuan..lebih senang...lg pun sy xsuke terikat...
mcm mne ye akak?..apa perlu sy buat skrang...
bile makin lme jauhkan diri, terasa malu plak nak bersama sahabat2 lain...
sbb 2 ble sy bce blog akak sal adik usrah akak yg tnya sal mcm mne nak cari redha Allah klu x silap...sy terkedu...

 adik jannah, seindah namamu, moga2 Allah sememangnya telah menjanjikan syurga utkmu... 
adik,
akk juga aktif persatuan islam...adat dalam persatuan, psti akan ada ujian dan khilaf antara teman2 persatuan.. bg akk, persatuan islam ini ibarat ibubpa, teman2 pula adik beradik. kita berada dalam satu keluarga, mcm famili kita skrg. tamsilannya, jika kita tinggalkan ibubpa, apakah hati kita akan rasa?pastinya jauh sdut hati adik akk rasa kosong, kesunyian, kesepian. tiada sentuhan dan tiada lagi kata2 tarbiyah dari mereka.. adik mmg bebas, tapi, adakah benar2 adik rasa bebas jiwa dan bahagia dgn tidak terikat mana2?cuba tanya jujur2 pada diri yer...
manakala, teman2 yg khilaf itu, ibarat adik beradik pada kita...mcm adik2 kita kat umah, lau kite tegur kesalahan mereka, pastinya bukan sume yg suke kan? pastinya ada yg marah, mengejek.. tp kite sbg kakak, adakah cepat merajuk lantas terus tgglkan adik2 kita? pastilah tidak kan? 
adik..itu cuma perumpamaan, tp hakikatnya begitulah hbgn kita dgn manusia perlu stsa ada, perlu stsa terjaga...manakala hbgn dgn allah juga stasa menjadi utama, tp jika hanya hbgn dgn allah terjaga, tp hbgn dgn mnusia tidak, mka kita sudah kekurangan satu titik bahgia dalam hidup kita...
sbb itu, apapun yg kita buat, kita harus sandarkan pada allah kan dik? redha allah yg paling utama, maka kita tidak akan mrasa lelah dan letih jika berhadapan dgn mnusia yg byk kerenah... itu cuma dalam persatuan, jika kita berhadapan dgn realiti msyarakat yg sbnr, jauh lbh dahsyat lg dik...mrk akan lbh cepat mghukum drp menilai kita...masa tu, kita lg sukar nak bersabar jika kesabaran itu kita tak didik ia mulai skrg, dalam persatuan adalah medan latihan buat kita 
oleh itu, akk berharap jannah dapat renung dan duduk, pk dalam2, apa yg harus jannah buat skrg..allah tidak pernah menjauh, kerana allah stsa mmbuka ruang dan harapan bg stiap hmbaNya yg ingn mmbaiki diri...yg penting, tiada istilah putus asa dan malu pada menagih rahmat allah....jika adik dapat kmbali ke persatuan dgn diri yg lbh positif dan mgharapkan redha allah, insha allah akk yakin adik akn merasai betapa manisnya ukhuwah yg ada dalam persatuan itu... akk dah merasainya dik, subhanallah, sgt hbt dan manis rasa bahagia dan sakinah allah berikan wlpn kiteorg jugk pnh ada khlif pndapat dan krisis...
adik...satu persoalan akk mahu jannah pk dan bg jwpnnya ye nnti? akk akn musafir ada
program, insha allah nnti akk on9 akk balas sume msj2 jannah ye...
soalan akk, "adakah kita perlukan islam, atau islam yg perlukan kita??"

fikir dalam2, dan beritahu sbb yg kukuh ye pada jwpn jannah...smoga bertemu lg dgn keimann yg smkin teguh, insha allah  salam sayang buatmu dik 
smoga adik stsa diberikan kekuatan dan rahmat, cahaya petunjuk yg menerangi utk trs kuat hdpi ujian hati 



Aku hanya mengenali dia dengan gelaran kak wanis...terima kasih kak atas mutiara nasihat tu...semoga Allah meredhai setiap langkah perjalanan akak...semoga cita-cita akak nak jadi penulis islamik tercapai..saya harap 1 masa nanti saya dapat jua bersua muka dengan akak..insyaallah..
Wallahu a'lam...




No comments:

Post a Comment